پارافین تراپی چیست ؟

پارافین تراپی چیست

پارافین تراپی عبارت است از استفاده از روغن گرم شده پارافین برای #تسکین_درد های دست, پا و همچنین تسکین درد های مفاصل و عضلات. این نوع درمان همچنین سبب افزایش نرمی #لطافت #پوست نیز می گردد.


پارافین تراپی چیست؟

پارافین تراپی عبارت است از استفاده از روغن گرم شده پارافین برای تسکین درد های دست, پا و همچنین تسکین درد های مفاصل و عضلات. این نوع درمان همچنین سبب افزایش نرمی #لطافت پوست نیز می گردد.

مزایای پارافین تراپی چیست

پارافین درمانی, درد های مزمن مفصلی و عضلانی را بهبود می بخشد و موجب افزایش گردش خون در قسمت های اعمال شده می گردد. این نوع درمان سبب افزایش توان حرکتی در افراد مبتلا به آرتروز و سایر درد های مزمن می شود.
همچنین استفاده از این روش و پارافین باعث نرم شدن پوست های ترک خورده, خشک و خشن شده و برای بهبود اختلالات پوستی نظیر اگزما مفید است.

چگونگی عملکرد پارافین تراپی 


پارافین تراپی یکی از روش های "گرمای عمیق درمانی" است. روغن پارافین مایع توان مناسبی در جذب و نگهداری حرارت دارد. زمانی که شما دست یا پای خود را با پارافین گرم می شویید (مثلا قسمتی از بدن خود را در ظرف پارافین گرم قرار می دهید) حرارت به همان بخش های بدن شما منتقل می گردد. حرارت موجب افزایش گردش خود و درمان درد و سفتی می شود.
برای افزایش نرمی پوست, پارافین درمانی موجب افزایش گردش خون, باز شدن منافذ و جذب رطوبت از لایه های زیرین پوست می شود.

پارافین تراپی یکی از روش های جدید برای افزایش زیبایی، نرمی و لطافت پوسته که امروزه در بسیاری از مراکز زیبایی انجام میشه و مورد استقبال قرار گرفته. با این روش درمانی و زیبایی بیشتر آشنا بشید!

پارافین تراپی صورت

پارافین تراپی صورت یک کار تخصصی است و نیاز به مهات زیادی داره و بهتره برای انجام این روش به متخصصین مراجعه کنید. در این روش از پارافین گرم بر روی پوست استفاده میشه و با تاثیر حرارت بر روی لایه های زیری پوست، کلاژن سازی در پوست تحریک و فعال میشه. علاوه بر این حرارت پارافین بهداشتی روی پوست باعث باز شدن منافذ پوستی میشه و کمک می کنه تا پوست تنفس عمیق تری داشته باشه! به همین دلیله که به پارافین تراپی، لایه برداری عمیق از پوست هم گفته میشه. این لایه برداری عمیق از پوست کمک می کنه تا تیرگی هایی که روی پوست ایجاد شده محو و کمرنگ بشن و با افزایش خون رسانی به پوست شفافیت، نرمی و لطافت خوبی برای پوست صورت ایجاد میشه. 

 

مواد و وسایل پارافین تراپی 

برای پارافین تراپی صورت به دستگاه گرم کننده پارافین، پارافین بهداشتی مخصوص صورت، کاور مخصوص پوست صورت برای پارافین تراپی، قلم پهن و مخصوص این کار و کرم مرطوب کننده و روغن ماساژ صورت نیاز است.

  • دستگاه پارافین تراپی جهت گرم کردن پارافین

  • پارافین بهداشتی مخصوص صورت

  • تهیه یک کاور مخصوص پوست صورت با بافتی استاندارد جهت پارافین تراپی

  • قلم پهن مخصوص پارافین تراپی

  • کرم مرطوب کننده و روغن ماساژ صورت

 

مراحل پارافین تراپی صورت

ابتدا فرد کارشناس و متخصص پارافین تراپی نوع پوست از نطر جنس و حساسیت را تشخیص می دهد و متناسب با آن پارافین بهداشتی را تا درجه حرارت معینی گرم می کند. پارافین تراپی باید با استفاده از یک لایه محافظ روی صورت انجام شود تا باعث سوختگی پوست صورت نشود. قبل از انجام پارافین تراپی ابتدا پوست صورت را با کرم های مخصوص و رطوبت زا ماساژ می دهند تا رطوبت مورد نیاز پوست تامین شود.

پارافین تراپی صورت در 3 مرحله انجام می شود.

مرحله اول: ماساژ صورت به وسیله کرم ها یا لوسیون های مخصوص رطوبت زا
مرحله دوم: استفاده از پارافین بهداشتی گرم به وسیله یک لایه محافظ بر روی پوست
مرحله سوم: ماساژ ریلکسی صورت با روغن های گیاهی

تشریح صحیح پارافین تراپی صورت

مرحله اول: 

صورت را به وسیله یک محصول پاک کننده آرایش از هر گونه گرد و غبار و چربی پاک می نمائیم. سپس با استفاده از یک صابون آنتی باکتریال و یا پن شستشوی صورت (پن تمیز کننده) پوست صورت را تمیز و ضد عفونی کرده و آماده دریافت پارافین تراپی می نمائیم. در مرحله بعدی باید موهای شخص به وسیله یک کلاه مخصوص فیکس شده تا مزاحمتی در حین کار ایجاد ننمایند. از شخص می خواهیم که بر صندلی یونیت به حالت نیمه نشسته قرا گرفته و خود در بالای سر او قرار می گیریم. با استفاده از یک کرم زیبایی صورت (کرم مرطوب کننده) تمام قسمت های صورت و گردن را ماساژ می دهیم. دقت کنید که مقدار مناسبی از کرم بر روی پیشانی، گونه ها، چانه، بینی و زیر چشم های شخص را بپوشاند. سپس ماساژ را به مدت 2 الی 3 دقیقه ادامه می دهیم.

مرحله دوم: 

در این مرحله باید به وسیله یک لایه محافظ روی صورت شخص را بپوشانیم تا از خطرات احتمالی ( سوختگی یا تحریک پوست) جلوگیری نمائیم. این لایه محافظ یک پارچه نازک با بافت درشت می باشد که در ناحیه چشم ها، بینی و دهان دارای حفره هایی است تا این نواحی خارج از لایه محافظ قرار گرفته و در پروسه پارافین تراپی صورت شرکت نکنند. همچنین شخص می تواند در این فرایند به راحتی تنفس کرده، پلک زده و یا صحبت نماید. اما بهترین توصیه این است که شخص چشم ها را بسته و به استراحت بپردازد. این پارچه را بر روی صورت شخص فیکس کرده و تا زیر گردن شخص را می پوشانیم.

سپس پارافین را در دستگاه پارافین تراپی گرم کرده و پس از تست حرارت (جهت جلوگیری از سوختگی پوست) به وسیله یک قلم بزرگ (با پهنایی باریک) این پارافین بهداشتی را که دارای حرارت و گرمایی مناسب می باشد بر روی پارچه ای که پوست صورت و گردن شخص را پوشانده، می مالیم. پیشانی، گونه ها، چانه، شقیقه ها، بینی و گردن شخص به طور کامل زیر پوشش پارافین بهداشتی قرار گرفته و زیر چشم ها نیز به صورتی جزئی کاور می شود. در این زمان باید به مدت 10 الی 15 دقیقه مکث کنیم تا پارافین خود را گرفته و تاثیرات مفید خود را بر پوست صورت باقی بگذارد.

مرحله سوم:

این مرحله، قسمت پایانی پارافین تراپی صورت می باشد. پس از مدت زمان مذکور به آرامی لایه محافظ را (که پارافین بهداشتی بر روی آن قرار گرفته) از روی پوست صورت و گردن بر می داریم، سپس به وسیله یک روغن زیبایی گیاهی و ضد حساسیت به ماساژ صورت پرداخته تا رطوبت و چربی از دست رفته را به پوست صورت باز گردانیم.

قیمت دستگاه پارافین تراپی

دستگاه های پارافین تراپی بر اساس حجم، برند، کشور سازنده و ... دارای قیمت های مختلفی هستند اما به طور کلی این دستگاه با حجم معمولی 2 لیتری قیمتی در حدود 150 تا 200 هزاز تومان دارد که این قیمت با افزایش حجم، وات و نوع برند آن ... بیشتر و متفاوت تر می شود.

هزینه پارافین تراپی

پارافین تراپی امروزه در بسیاری از سالن های زیبایی به مشتریان ارائه می شود که متناسب با هر قسمت بدن قیمت و هزینه متفاوتی دارد. هزینه پارافین تراپی نیز در سالن های مختلف متفاوت بوده و معمولا از 50 هزار تومان شروع می شود.

پارافین تراپی زانو

این روش برای افرادی که از دردهای آرتروزی و به ویژه درد زانو رنج می برند بسیار مناسب بوده و تاثیر زیادی در بهبود در زانو دارد. پارافین تراپی برای زانو را همانطور که در بالا توضیح دادیم انجام دهید و این درد آزار دهنده را تا حد زیادی کاهش دهید.

مراحل پارافین تراپی در منزل


بسیاری از سالن‌های آرایشی و مراکز اسپا از پارافین تراپی به‌عنوان بخشی از فرایند پدیکور و مانیکور استفاده می‌کنند. برخی از آنها هم پارافین تراپی را خدمتی جداگانه درنظر می‌گیرند و برای مشتریان‌شان انجام می‌دهند.

هزینه‌‌ی این خدمات در هر مرکز متفاوت است. اما به‌جای مراجعه به سالن‌ها و مراکز مختلف می‌توان پارافین تراپی را در منزل هم انجام دهید. البته برای بهره‌مندی از مزایای پارافین درمانی در منزل باید گام‌های لازم برای انجام آن را به‌دقت بردارید:

حدود 2 کیلوگرم پارافین؛
دو قابلمه درون هم برای جوشاندن؛
پیمانه‌ی مدرج برای اندازه‌گیری؛
روغن معدنی؛
ظرف پلاستیکی چرب‌شده؛
دماسنج؛
روغن زیتون؛
کیسه‌ی پلاستیکی قابل مهر و موم کردن؛
حوله یا دستگیره؛
زمان‌سنج (تایمر)؛
دستمال کاغذی؛
مرطوب‌کننده.
دستگاه‌های گرم کردن پارافین هم در بازار وجود دارند که به شما در این زمینه کمک می‌کنند. اگر چنین دستگاهی را خریدید، باید حتما مطابق با دستورالعملش از آن استفاده کنید.

مراحل پارافین درمانی در منزل به شرح زیر است:

قدم نخست: آب کردن پارافین
راحت‌ترین روش برای آب کردن پارافین در منزل، استفاده از 2 قابلمه درون هم برای ذوب کردن موم است. اگر روی ناخن‌های‌تان لاک وجود دارد، قبل از شروع فرایند حتما آن را پاک کنید، دست‌تان را خوب بشویید و با حوله‌ای بدون پرز آن را خشک کنید. برای آب کردن پارافین:

2 کیلوگرم پارافین را داخل قابلمه‌ای ریخته و قابلمه را درون قابلمه‌ی بزرگ‌تری قرار بدهید. کف قابلمه‌ی بزرگ‌تر آب بریزید و آنها را روی شعله‌ی ملایم بگذارید.
1 پیمانه روغن معدنی را به موم اضافه کنید.
وقتی موم کاملا آب شد، قابلمه را از روی اجاق بردارید و موم را با دقت داخل طرف پلاستیکی چرب‌شده بریزید.
صبر کنید تا لایه‌ای نازک از موم روی ظرف خود را ببندد و شکل بگیرد.
دمای موم را اندازه بگیرید. وقتی دما حدودا به 50 درجه‌ی سانتی‌گراد رسید، همه‌چیز آماده است.


قدم دوم: استفاده از پارافین


حال که پارافین آماده استفاده است:

چند قطره روغن زیتون را روی ناحیه‌ای از بدن بریزید که می‌خواهید پارافین درمانی کنید.
تمام دست یا پا را داخل پارافین فرو ببرید و چند ثانیه صبر کنید تا یک لایه از پارافین روی بدن‌تان بنشیند.
اجازه بدهید که پارافین خشک بشود. زمانی که براق بودن پارافین از بین برود، یعنی دیگر روی پوست خشک شده است. بعد از خشک شدن لایه‌ی پارافین، بار دیگر دست یا پا را مدت زمان بیشتری در پارافین فرو ببرید. این کار مانع از رفتن لایه‌ی قبلی پارافین به زیر لایه جدید می‌شود و در نتیجه از سوختن هم جلوگیری می‌کند.
این فرایند را آن‌قدر تکرار کنید تا حداقل 10 لایه پارافین روی ناحیه‌ موردنظر بدن‌تان (دست یا پا) شکل بگیرد.
قدم سوم: گذاشتن پا یا دست درون کیسه
بعد از اینکه 10 لایه پارافین روی دست یا پا شکل گرفت، یک کیسه پلاستیکی بزرگ روی آن بکشید. سپس به‌مدت 15 تا 20 دقیقه، حوله یا یک دستکش و دستگیره را دور آن بپیچید.

قدم چهارم: برداشتن پارافین
بعد از 15 تا 20 دقیقه، باید دست یا پا را از کیسه و حوله خارج کنید و با دستمالی نرم، پارافین را از روی پوست‌تان پاک کنید. سپس روی پوست خود مرطوب کننده پوست بمالید. بعد از اتمام پارافین تراپی، باقی پارافین‌ها را بپوشانید و برای دفعات بعدی کنار بگذارید. همان‌طور که گفته شد، پارافین تراپی را می‌توان در منزل یا در مراکز مخصوص زیبایی انجام داد. علاوه‌بر فواید پارافین برای زیبایی پوست، کاربردهای درمانی آن برای مشکلاتی نظیر فیبرومیالژیا و روماتیسم مفصلی را هم نباید فراموش کرد.

عوارض جانبی پارافین درمانی چیست؟
پارافین تراپی برای نرم کردن و رطوبت‌رسانی به پوست در نواحی مختلف بدن مانند: صورت، دست، پا، بدن و… در مراکز اسپا و سالن‌های زیبایی و… استفاده می‌شود. خوردن یا استشمام بوی پارافین شمع می‌تواند مشکلاتی نظیر استفراغ، حالت تهوع، سردرد یا آلودگی بِنزنی ایجاد کند. آلودگی بنزنی می‌تواند منجر به سرطان ریه هم بشود. اما استعمال موضعی پارافین ظاهرا عوارض جانبی چندان شدیدی ندارد. درادامه، به تعدادی از این عوارض محتمل پرداخته شده است:

پارافین در دمایی پایین‌تر از دمای طبیعی اتاق آب می‌شود. یعنی پوست بدن در برخورد با آن دچار سوختگی و تاول نخواهد شد. اما اگر پوست خیلی حساسی داشته باشید، ممکن است گرمای پارافین کمی پوست‌تان را تحریک کند و باعث بروز برآمدگی‌های قرمزرنگی روی آن بشود. این برآمدگی‌های قرمز روی گردن، کمر یا صورت به‌وجود می‌آید. تحریک شدن پوست با پارافین با خارش پوست و حسی ناخوشایند همراه است. درصورتی‌که پوست حساس یا زخم بازی روی پوست‌تان دارید، از پارافین استفاده نکنید، زیرا جزو فراورده‌های نفتی است و ممکن است باعث التهاب و ناراحتی‌ پوست‌تان بشود.

پارافین درمانی برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند یا واریس و دیابت دارند، اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا این درمان برای آنها منجر به بروز حس‌هایی غیرعادی، بی‌حسی و تضعیف گردش خون (در صورت ابتلا به دیابت) می‌شود.

اگر پارافین تراپی را در خانه انجام می‌دهید، حواس‌تان باشد تا پارافین را خیلی داغ نکنید، زیرا باعث آتش‌سوزی می‌شود. در شروع درمان خانگی، دمای پارافین نباید از 50 درجه‌ی سانتی‌گراد بیشتر باشد.  


 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید