میکرونیدلینگ چیست؟

کاربرد میکرونیدلینگ چیست

میکرونیدلینگ(Percutaneous Collagen Induction Therapy که به درمان تحریک کلاژن سازی یا PCI نیز معروف است نوعی روش تحریک مکانیکال جهت ترمیم آسیب های ساختاری پوست است که منجر به بازسازی بافت آسیب دیده و تغییر یافته می گردد. هدف این درمان، بهبود ظاهر و عسالنرد پوست می‌باشد. طی فرایند میکرونیدلینگ، با استفاده از سوزن های بسیار ریز، میلیون ها میکروکانال در اپیدرم و درم ایجاد می‌گردد.


میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ(Percutaneous Collagen Induction Therapy که به درمان تحریک کلاژن سازی یا PCI نیز معروف است نوعی روش تحریک مکانیکال جهت ترمیم آسیب های ساختاری پوست است که منجر به بازسازی بافت آسیب دیده و تغییر یافته می گردد. هدف این درمان، بهبود ظاهر و عسالنرد پوست می‌باشد.

طی فرایند میکرونیدلینگ، با استفاده از سوزن های بسیار ریز، میلیون ها میکروکانال در اپیدرم و درم ایجاد می‌گردد.

وارد کردن سوزن ها به داخل پوست، باعث افزایش انتشار فاکتورهای رشد از فیبروبلاست ها، پلاکت های خونی و بهبود عسالنرد فاکتورهای رشد alpha و Beta می‌گردد. این فرایند منجر به افزایش تولید کلاژن و الاستین توسط فیبروبلاست ها می شود. کراتینوسیت ها نیز به محل نیدلینگ در اپیدرم منتقل شده و در آنجا تکثیر می شوند و در نتیجه باعث افزایش ضخامت اپیدرم می گردند.

در این روش نفوذ سوزن به داخل پوست می بایست به حدی باشد که خونریزی های ظریف داخل پوستی ایجاد گردد(pin point bleeding). در میکرونیدلینگ اپیدرم سوراخ می شود اما تخریب نمی شود، بنابراین اپی تلیال در مدت زمان کوتاهی بازسازی شده و در نتیجه دوران نقاهت پس از درمان بسیار کوتاه خواهد بود.

میکرونیدلینگ
مزایای تکنیک میکرونیدلینگ:

کاهش ریسک PIH
قابل استفاده برای تیپ های پوستی متفاوت  (Fitzpatrick I – v)
بسته شدن سریع کانال های ایجاد شده و ریسک پایین
دوره نقاهت کوتاه مدت
افزایش ضخامت اپیدرم
افزایش فاکتورهای رشد، کلاژن،  الاستین
 
جوان سازی پوست با میکرونیدلینگ
دوران نقاهت کوتاه پس از انجام میکرونیدلینک
تاریخچه میکرونیدلینگ         

تاریخچه بازسازی پوست صورت را می­توان در مصر باستان و استفاده از ماسکهای خراش دهنده­(ابریشن) دارای پودر مرمر یافت. اولین کسانی که متوجه مزایای فوق العاده نیدلینگ پوست شدند دکتر اورنتریک و همکارانش در سال 1995بودند. اصطلاح ® Subcision را آنها معرفی کردند.

در این روش سوزن زیرجلدی از طریق ایجاد سوراخی مجاور اسکار، زیر فرورفتگی اسکار یا چروک، فرو برده می­شود. عمل آزاد کردن پوست از چسبندگی به بافتهای عمیق، موجب بالا آمدن پوست و ایجاد زخمی کنترل شده می گردد، که در نهایت فرایند بهبود زخم آغاز شده و با تشکیل بافت همبند فرورفتگی اسکار بهبود می یابد.


انواع میکرونیدلینگ بر اساس عمق نفوذ سوزن
میکرونیدلینگ سطحی 
(جهت جوانسازی اولیه و حداکثر تا عمق 0٫5 میلی متر) روی اپیدرم کانال های بسیار ریزی ایجاد می کنند که باعث می­شود فاکتورهای رشد از کراتینوسیتها آزاد شده و فعالیت آنها در اپیدرم افزایش یابد.
میکرونیدلینگ عمقی 
(جهت جوانسازی پیشرفته، اسکارها، استریا… از عمق 0٫5 تا حداکثر 3 میلی متر) فرایند بهبود زخم موجب می شود کراتینوسیتها و فیبروبلاستها تحریک گردند، که نتیجه آن افزایش فعالیت TGF-β3 و افزایش رشد و نمو سلول های اپیدرم


موارد منع مصرف

  – موارد منع مصرف دائم

درمان در موارد زیر نمی بایست انجام گیرد:

واکنش های آلرژیک به مواد مورد استفاده
بیماری های پوستی (مانند کلوئید، کهیر و …)
سرطان پوست
مشکلات گردش خون
هموفیلی
مصرف کومارین ها یا دیگر داروهای ضدانعقاد خون
دیابت
صرع
بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن
 
– موارد منع مصرف موقت:   

سرما خوردگی
عفونت های تب زا یا بیماری های عفونی
مصرف الکل یا مواد مخدر
مصرف آنتی بیوتیک ها
بارداری و شیردهی
تبخال
ورم ملتحمه
پس از انجام جراحی زیبایی (توصیه می شود حداقل یک سال بین جراحی زیبایی و میکرونیدلینگ فاصله باشد).   
1- درمان اسکارهای ناشی از جای جوش

درمان جای جوش و اسکار آبله مرغان و سالک از جمله موارد قابل درمان با روش میکرونیدلینگ می باشند که در این روش با افزایش ساخت کلاژن و الاستین با تحریک فیبروبلاست ها در لایه درم به هموار شدن پوست کمک می شود. برای تاثیر بیشتر از محلول مزوتراپی اسید هیالورونیک همزمان با میکرونیدلینگ استفاده می شود.


2- افتادگی و شلی پوست

میکرونیدلینک به کاهش شلی و افتادگی پوست در صورت ، دست ها و بدن کمک می نماید.لیفتینگ در ناحیه شکم بعد از بارداری بدلیل عدم بازگشت کامل عضلات شکم به وضعیت اولیه اش می باشد و میکرونیدلینگ برای این موضوع کمک زیادی نمی کند.
3- استرچ مارک ( استریا حاملگی )

این ترک ها در واقع یک نوع پارگی پوست می باشند که لایه های عمقی پوست را درگیر نموده است و درمان کامل آن با هیچ روشی از جمله لیزر CO2 مقدور نمی باشد. با این حال میکرونیدلینگ بطور قابل ملاحظه ای در همرنگ شدن این ضایعات با پوست طبیعی و بهبود قوام و کاهش اندازه آن موثر می باشد. چنانچه میکرونیدلینگ با پی آر پی همراه شود تاثیر آن بیشتر خواهد شد. تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان استرچ مارک 4 تا 6 جلسه می باشد که به فاصله یک ماه انجام می شود.
4- لکه های پوستی مقاوم به درمان

این لکه ها بدلیل تولید بیش از حد ملانین در پوست ایجاد می شوند. علت تولید بیش از حد ملانین می تواند متفاوت باشد و دلایلی از قبیل آفتاب سوختگی ، آکنه ، بریدگی ها ، گزش حشرات و …. علت ایجاد آن می باشد. چنانچه ملانین در لایه عمقی درم واقع شده باشد اسیدهای لایه بردار دسترسی به آن ندارند ولی با میکرونیدلینگ لایه درم بخوبی در دسترس بوده و بعلاوه نفوذ داروهای مزوتراپی ضد لک که همزمان به روی پوست اسپری می شود  موجب از بین رفتن ضایعات هایپر پیگمانته عمقی می شود.  استفاده از کرم های ضد آفتاب بعد از درمان برای پیشگیری از عود ضایعات توصیه می شود.
5- کاهش چین و چروک های پوست

کاهش چین و چروک های پوست بدلیل افزایش تولید کلاژن و الاستین و بهبود خون رسانی به پوست می باشد. مزیت کاهش چین و چروک با میکرونیدلینگ ویا طب سوزنی در مقایسه با تزریق بوتاکس و اسید هیالورونیک در این است که در روش میکرونیدلینگ ماندگاری طولانی تری بدست می آید و ماده خارجی وارد بدن نشده و عوارض جانبی این مواد وجود ندارد بعلاوه برای جوانسازی پوست دست ، گردن و صورت می توان از این تکنیک بهره جست. از طرف دیگر مواد فوق بعد از چند ماه توسط بدن متابولیسم شده و نیاز به تزریق مجدد می باشد. بعلاوه در میکرونیدلینگ منافذ پوست به تدریج بسته شده و کیفیت و قوام پوست بهبود می یابد.
- درمان اسکارهای ناشی از اعمال جراحی قبلی سوختگی ها و عفونت ها

با فعال شدن فیبروبلاست ها و سلول های بنیادی و آزاد شدن فاکتورهای رشد پلاکتی ناهمواری های پوست به تدریج برطرف شده و اسکار تا حد قابل توجهی از بین می رود. بسته به اندازه اسکار وعمق آن و نوع پوست تعداد جلسات درمانی معین شده که معمولا 7-5جلسه می باشد. اسکارهای ناشی از سوختگی با تاخیر به درمان پاسخ می دهند و بین 6 ماه تا یک سال ممکن است طول بکشد.
موارد ممنوعیت استفاده از میکرونیدلینگ :

1.سابقه جوشگاه های گوشتی (کلویید و جوشگاه هیپرتروفیک)
2.سرطان پوست 
3.اختلال های خونی و انعقادی
 4.دیابت 
5.بیماری صرع و تشنج 
6.اختلال سیستم ایمنی 
7.عفونت حاد یا تبخال فعال 
8.سابقه انجام رادیوتراپی در محل انجام میکرونیدلینگ 
9.خال های بزرگ و زگیل در محل 
10.افرادی که به تازگی لیزر یا لایه برداری پوست در همان محل میکرونیدلینگ داشته اند
11.خانم های باردار و شیرده

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید