درمان خشکی و ترک لب

درمان خشکی و ترک لب

لب ها به عنوان عضو پرخون بدن دارای پوستی نازک و حساس هستند که تماس و مواجهه مداوم با نور خورشید، گرما وسرما، لوازم آرایشی و عوامل زیانبار محیطی و حتی بیماری های تب دار داخلی آن را مستعد خشکی و ترک خوردگی می کند بنابراین وقتی رطوبت در لب های شما کاهش یابد، خشکی و در ادامه ترک و شکاف همراه با درد و خونریزی در آن آشکار می شود.


درمان خشکی و ترک لب

شاید به همین علت باشد که اولین آثار تب و اسهال در کودکان در لب های خشک و چروکیده آنها پزشکان و والدین را به این نکته هدایت می کند، آب و مایعات نیاز اول کودک بیمار است.

علل مهم خشکی لب

ـ یکی از دلایل مهم خشکی لب، نور خورشید و شرایط آب و هوایی سرد یا گرم بخصوص در مناطق خشک که با وزش بادهای خشک و غبارآلود همراه است، می باشد. به همین دلیل کشاورزان و دامداران بیش از همه در معرض خشکی و حتی تومورهای بدخیم لب هستند.

ـ خیس کردن لب با زبان که بر خلاف انتظار، آنزیم های دهان موجب تبخیر چربی لب و خشکی بیشتر آن می شوند.

ـ از دست دادن آب بدن به علت تب طولانی، گرمازدگی، اسهال یا سایر بیماری های حاد که بهترین درمان، مصرف مایعات و آبمیوه فراوان است.

ـ کمبود بعضی از ویتامین ها و املاح مانند ویتامین های آ، ب، ث و املاحی مانند آهن، لذا تغذیه سالم و سرشار از ویتامین ها مانع از خشکی لب خواهد بود.

ـ حساسیت به بعضی مواد بهداشتی مانند خمیردندان و مسواک یا صابون ها و شوینده های غیر استاندارد و مهم تر از همه محصولات آرایشی مانند رژ و خط لب و در مواردی اعمال زیبایی در لب مانند پروتزگذاری، تزریق ژل و تاتو لب ها.

 

درمان خشکی و ترک لب

مصرف بعضی داروها مانند ترتینوئین، ویتامین آ به مقادیر زیاد (آکوتان) یا ویتامین های محلول در چربی، داروهای شیمی درمانی، دپنی سیلامین، ایزونیازید و فنوتیازین.

ـ بعضی از غذاهای ترش حاوی مواد اسیدی مانند سرکه و همچنین تنقلات، آجیل، آدامس و خوردنی هایی که حاوی اسانس و مواد افزودنی باشد.

ـ سرماخوردگی و انسداد مسیر تنفسی بینی و در نتیجه نفس کشیدن از دهان. به همین دلیل ورزشکاران به هنگام تنفس شدید با دهان باز، بیشتر دچار خشکی لب می شوند.

– سیگار کشیدن که کمترین عارضه آن خشکی لب و دهان می باشد.

همچنین بخوانید: علت خشکی بیش از حد پوست صورت و درمان آن
درمان خشکی لب

برای درمان خشکی لب ها به این توصیه ها عمل کنید:

ـ خیس کردن لب ها با زبان اکیدا ممنوع

ـ در صورت وجود بیماری های قارچی، باکتریال یا بیماری های داخلی به درمان آن اقدام کنید.

ـ روزانه لب ها را با آب نمک رقیق شده و سرد کمپرس کنید، به این ترتیب که یک قاشق مرباخوری نمک را در نیم لیتر آب حل کرده، حوله ای را در آن خیسانده و چند دقیقه روی لب ها بگذارید. این کار را به مدت یک هفته هنگام رفتن به رختخواب انجام دهید. بلافاصله بعد از کمپرس آب نمک لایه ای ضخیم نرم کننده لب مثل وازلین یا اوسرین روی لب بمالید تا رطوبت در لب حفظ و جذب شود.

ـ اگر یک هفته کمپرس آب نمک و وازلین موثر نبود، می توانید پماد هیدروکورتیزون یک درصد را هم به آن اضافه کنید. پماد را زیر نرم کننده بزنید. این کار را دو هفته ادامه دهید.

ـ هنگام خروج از منزل استفاده از ضد آفتاب مخصوص لب با پمادهای نرم کننده را فراموش نکنید و نکته آخر آن که به وسیله ماسک، لب و بینی خود را در محیط های آلوده بپوشانید.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید