دکلره مو چیست؟

دکلره مو | مزایا و معایب | نکات مهم دکلره مو

اگر بخواهید رنگ موهایتان را سه درجه از رنگ فعلی روشن تر نمایید، باید اول موها را دکلره کنید.


دکلره مو چیست؟

اگر فردی موی تیره داشته باشد و بخواهد رنگ موی روشن استفاده کند اول باید موهایش را دکلره کند. به عمل از بین بردن رنگ طبیعی مو دکلره (Bleaching) می گویند. 
این عمل گاهی صرفا برای روشن کردن رنگ مو و بیشتر، زمانی که رنگی بیش از سه درجه روشنتر از رنگ اصلی بر روی مو، مورد نظر است انجام می شود. رنگ مو بر حسب درجه کدورت و یا روشنی، معمولا به 10 سطح (Level) طبقه بندی می گردد که تیره ترین رنگ یعنی مشکی با شماره یک و روشن ترین رنگ یعنی بلوند پلاتینه با شماره 10 مشخص می شود. به جدول زیر دقت کنید:

تراز رنگ 
Levels of hair color

رنگ

Color

1

مشکی

Black

2

قهوه ای خیلی تیره

Very dark brown

3

قهوه ای تیره

Dark brown

4

قهوه ای

Brown

5

قهوه ای متوسط

Medium Brown

6

قهوه ای روشن

Light Brown

7

بلوند تیره

Dark Brown

8

بلوند روشن

Light Blond

9

بلوند خیلی روشن

Very light blond

10

بلوند پلاتینه

Light platinium blond

مثلا: خانمی که رنگ مویش قهوه ای تیره (شماره 3) می باشد برای دسترسی به رنگ بلوند تیره (شماره 7) با توجه به جدول فوق باید 4 درجه موی خود را روشن کند (7منهای3=4) از این رو عمل دکلره باید بر روی موی او انجام پذیرد زیرا موی او بیش از سه درجه و به عبارت دقیق تر بیش از سه سطح (Level) روشن می شود. 

شیمی دکلره کردن

دکلره کردن یا بی رنگ کردن مو معمولاً با اکسید کردن ملانین (رنگ دانه های مو) انجام می شود. بسیاری از دکلره های مو از دو بطری تشکیل شده که با یکدیگر آمیخته می شوند. یک بطری حاوی ماده قلیایی و دیگری حاوی محلول آبی هیدروژن پراکساید می باشد. دکلره های قوی تری نیز وجود دارند که حاوی ماده تقویت کننده (آمونیوم و پرسولفات های دیگر) می باشند و برخی انواع دیگر حاوی پیروسولفیت سودا که به محلول قلیایی اضافه می شود. 
گرمای حاصل از واکنش اکسایشی کاهشی در فرآیند بی رنگ کردن موها مورد استفاده قرار می گیرد.

فرمولاسیون محلول قلیایی

محلول قلیایی معمولاً شامل آمونیاک، آب خالص و ماده شلات کننده است. بیش از نیمی از فرمولاسیون را آب تشکیل می دهد. برای تولید محلول قلیایی آب خالص را حرارت داده و ترکیبات دیگر به جز آمونیاک را به فرمول اضافه می کنند و پس از سرد شدن آمونیاک اضافه می شود. 
نکته: آمونیاک به صورت Aqueous ammonia مورد استفاده قرار می گیرد. 

فرمولاسیون اکسیدان

محلول هیدروژن پراکساید به همراه آب خالص، ماده پایدار کننده، ستیل الکل و ترکیبات اتری، ترکیبات تشکیل دهنده فرمولاسیون اکسیدان هستند. فرآیند تولید اکسیدان به این صورت است که ماده پایدارکننده در آب خالص حل گردیده، سپس حرارت داده شده و ترکیبات دیگر به آن اضافه می شود و در حالی که هم زدن ادامه دارد، محلول خنک شده و به دمای محیط می رسد. 
 

alkaline solution = محلول قلیایی 
color developer = اکسیدان رنگ مو 
booster = تقویت کننده 
ammonium persulfate = آمونیوم پرسولفات 
soda pyrosulfite = Sodium metabisulfite = سدیم متا بی سولفیت = Na2S2O5 
oxidation-reduction reaction = واکنش اکسایشی کاهشی 




bleach
دکلره کردن 

chemistry hair color
chemistry hair color
هیدروژن پراکساید یا دی هیدروژن دی اکسید یکی از مواد مورد استفاده در رنگ کردن و دکلره کردن مو 

دکلره چیست
hair bleach og
روش دکلره کردن موها در آرایشگاه 

دکلره مو در واقع از بین بردن رنگ مو از طریق اکسایش شیمیایی (Oxidation) رنگدانه های طبیعی مو، موسوم به ملانین(Melanin) است. این عمل اغلب در حضور اکسیدکننده معروف آب اکسیژنه با فرمول شیمیایی H-O-O-H انجام می گردد. ماده موثره پودر جامد دکلره «پروکساید» می باشد. پروکساید ترکیب شیمیایی دارای گروه پروکسی (-O-O-) است که پرسولفات S-O-O-S نمونه ای از آن می باشد. این ماده اکسید کننده در اثر تجزیه، تبدیل به آب و یون پرهیدروکسیل (-HOO) می گردد، این یون در مرحله بعدی به ملکول ملانین حمله کرده و آن را اکسید می کند و در نتیجه ملانین رنگ خود را( که در واقع رنگ طبیعی مو می باشد ) از دست می دهد .

نکات ایمنی

در میان بقیه روش های شیمیایی آرایشی مو دکلره بیشترین آسیب را به مو می رساند از این رو لازم است قبل از آنکه دست به این عمل بزنید تمامی اقدامات پیشگیرانه (Precautions) را رعایت نمایید: 
قبل از هر چیز حساسیت پوستی خود را در نظر بگیرید زیرا در صورت داشتن حساسیت پوستی در موقع دکلره، ناراحتی های شدیدی ایجاد خواهد شد همیشه قبل از دکلره کردن آزمون حساسیت موسوم به Patch test آزمون پچ را مطابق دستورالعمل انجام دهید.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید