آیا بوتاکس با فیلر تفاوتی دارد ؟ عوارض جانبی هرکدام چیست؟

گزینه‌های درمان چین و چروک به شکل چشمگیری رو به افزایش هستند. محصولات بدون نیاز به نسخه‌ی فراوانی برای این کار در بازار وجود دارند. امروزه افراد برای گزینه‌هایی که ماندگاری بیشتری داشته باشند به ارائه‌دهندگان خدمات پوستی رجوع می‌کنند. سم بوتولینوم نوع آ (بوتاکس) و فیلرها، درمان طولانی مدت هستند. برای درمان چین و چروک می‌توان از هریک از روش‌ها استفاده کرد، اما بین این دو روش، تفاوت‌هایی وجود دارد که باید لحاظ شود.


بوتاکس و فیلر: گزینه‌های درمان چین و چروک

 

موارد استفاده از بوتاکس و فیلر

موارد استفاده‌ی بوتاکس و فیلرها برای درمان چین و چروک صورت است. انجام هردوی این درمان‌ها از طریق تزریق نیز میسر است. با این حال، هر کدام از این دوگزینه، استفاده‌های متفاوتی دارند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس، یک آرامبخش عضلانی است که از باکتری به دست می‌آید و بیش از دو دهه است که در بازار است. از بوتاکس برای درمان اختلالات عصبی که موجب ضعف عضلانی می شوند و نیز درمان میگرن و سایر شرایط پزشکی استفاده می شود.

از بوتاکس عمدتاً برای درمان چین و چروک‌های دینامیک استفاده می شود. این نوع از چین و چروک‌ها به طور طبیعی در اطراف چشم و دهان و  بین ابروها ایجاد می‌شوند. با افزایش سن، این چروک‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کنند. تزریق بوتاکس، باعث انبساط و استراحت عضلاتی که در نزدیکی این چین و چروک‌ها قرار دارند، می‌شود. بوتاکس با اجازه‌ی حرکت ندادن به عضلات، باعث کاهش بروز چین و چروک‌های دینامیکی می‌شود.

فردی که خدمات بهداشتی به شما ارائه می‌دهد، به عضلاتی بوتاکس تزریق می‌کند که در چین و چروک‌هایی که قصد از بین بردنشان را دارید، نقش دارند. فرایند تزریق، فقط چند دقیقه طول می کشد. در عرض دو هفته، نتیجه‌ی چشمگیر تزریق، خود را نشان می‌دهد.

درمافیلر چیست؟

درمافیلرها نیز چروک های صورت را درمان می کنند. از فیلرها عمدتاً برای درمان خطوط لبخند استفاده می شوند. درمافیلرها برای فرم دهی به لب‌ها و گونه‌ها و گاهی اوقات برای کاهش نمود زخم‌ها استفاده می شوند. با این حال استفاده از آن‌ها برای فرم‌دهی به سایر قسمت های بدن مانند سینه مورد تایید نیست.

درمافیلرها در شکل‌های مختلفی عرضه شده و مانند بوتاکس قابل تزریق هستند. برخی از درمافیلرها موقت بوده وعمدتاً برای بافت نرم صورت مثل خطوط لبخند استفاده می شوند.

میزان تاثیر بوتاکس

میزان تاثیر بوتاکس طبق نظر آکادمی چشم پزشکی آمریکا  برای اغلب افراد جواب می‌دهد. احتمالا ظرف یک هفته از انجام تزریق بوتاکس، تاثیر چشمگیرش را خواهید دید. عوارض جانبی به ندرت رخ می‌دهند. اغلب عوارض جانبی پس از سپری شدن مدت کوتاهی از بین می روند. اگر از لحاظ سلامتی در شرایطی باشید که بتواند مانع از نشان دادن کامل تاثیر بوتاکس شود، امکان دارد که به خوبی متوجه تاثیر بوتاکس نشوید. پس بهتر است قبل از تزریق بوتاکس، با ارائه‌دهنده‌ی خدمات پوستی خود درباره‌ی احتمالات پیش رو صحبت کنید.

دوام بوتاکس چقدر است؟

دوام بوتاکس حدود 3 تا 4 ماه است. بعد از آن، در صورتی که مایل به حفظ نتیجه‌ی حاصله داشته باشید، به درمان‌های بیشتری نیاز خواهید داشت. پس از تزریق می‌توانید بدون طی کردن دوران نقاهت، فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید.

درمافیلرها تا چه اندازه موثر هستند؟

درمافیلرها نیز موثر هستند و در مجموع اثر طولانی‌تری نسبت به بوتاکس دارند. با این حال، نتایج بسته به نوع فیلر شما، متفاوت است. هنگامی که اثر فیلر از بین برود _مانند بوتاکس_ به جلسات درمانی برای حفظ نتیجه‌ی حاصله نیاز دارید.

آیا بوتاکس و درمافیلرها عوارض جانبی دارند؟

بوتاکس و درمافیلر مانند سایر خدمات پزشکی، می توانند با احتمال عوارض جانبی همراه باشند. اگر در حال حاضر شرایط پزشکی خاصی دارید، با ارائه‌دهنده‌ی خدمات پوستی خود مشورت کنید. معایب و مزایایی که در زیر آمده است، به طور کامل بسنجید.

 عوارض جانبی بوتاکس 

بوتاکس تنها به افرادی توصیه می‌شود که از لحاظ سلامتی در وضعیت سلامتی خوبی قرار دارند تا احتمال بروزعوارض جانبی کاهش یابد.

عوارض جانبی احتمالی عبارتند از: کبودی در محل تزریق، افتادگی پلک که می تواند چندین هفته طول بکشد، قرمزی چشم و سردرد

استفاده از قطره‌ی چشم قبل از تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش احتمال بروز عوارض جانبی کمک کند. برای جلوگیری از کبودی، چند روز قبل از بوتاکس از مصرف هرگونه رقیق‌کننده‌ی خون بپرهیزید.

تزریق بوتاکس در چه مواردی توصیه نمی‌شود؟ 

تزریق بوتاکس در موارد زیر توصیه نمی‌شود:

اگر باردار یا شیرده هستید.

اگر عضلات صورت ضعیفی دارید.

اگر در حال حاضر درگیر مشکلات پوستی مانند پوست ضخیم یا زخم های عمیق هستید.

اگر مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری های عصبی-عضلانی دیگری دارید.

عوارض جانبی درمافیلرها

احتمال بروز عوارض جانبی درمافیلرها نسبت به بوتاکس بیشتر است. عوارض جانبی حاد به ندرت اتفاق می‌افتند. عوارض جانبی رایج نیز معمولا در عرض دو هفته از بین می‌روند.

برخی از عوارض جانبی عبارتند از: واکنش آلرژیک، کبودی، عفونت، خارش، بی حسی، قرمزی، زخم و کوفتگی

در موارد حاد، تورم دراز مدت صورت ممکن است رخ بدهد. استفاده از کمپرس یخ می تواند به کاهش تورم و بی حسی موقت کمک کند. برای کاهش احتمال رخ دادن این عارضه‌ی جانبی و سایر عوارض احتمالی، تست آلرژی درمافیلر موردنظر خود را انجام دهید.

درمافیلر برای افرادی که سیگار می‌کشند، توصیه نمی‌شود. اگر از وضعیت سلامتی مناسبی برخوردارید، با تزریق بوتاکس بهترین نتیجه را خواهید گرفت و کمترین عارضه‌ی جانبی را تجربه می‌کنید.

درمافیلرها ممکن است نتایج بلندمدت بیشتری داشته باشند، اما نسبت به بوتاکس عوارض جانبی بیشتری دارند. در نظر داشته باشید که بوتاکس و درمافیلرها، هریک مشکلات متفاوتی را درمان می‌کنند و در مناطق متفاوتی از صورت استفاده می‌شوند. همچنین ممکن است از بوتاکس و درمافیلر به عنوان درمان تکمیلی و به صورت

تلفیقی برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه استفاده شود. با کمک فردی که به شما خدمات پوستی ارائه می‌دهد؛ گزینه‌های پیش روی خود را سبک سنگین کرده و بسنجید

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید