همه آنچه باید در مورد کامپوزیت دندان بدانید | مزایا و معایب

اگر قصد انجام کامپوزیت دندان را دارید خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم. همه آنچه از مزایا و معایب کامپوزیت باید بدانید. در این مقاله با انواع کامپوزیت آشنا میشوید


در مورد کامپوزیت دندان بیشتر بدانید

► بهترین رنگ کامپوزیت دندان

شاید  بتوان انتخاب رنگ کامپوزیت را از پیچیده ترین مسائلی است که قبل از نصب کامپوزیت دندن پزشک و فرد متقاضی کامپوزیت در مورد آن دقت عمل بسیاری به خرج دهند.

به طور معمول دندانپزشک ها بر اساس دسته بندی استاندارد رنگ دندان ها مختلف دندان برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان مشاوره هایی به هر فرد میدهند که بسیار کمک کننده است. اما در آخر سلیقه و انتخاب مراجعه کننده است که تصمیم نهایی را برای رنگ کامپوزیت دندان میگیرد



► در مورد مزایا و معایب کامپوزیت دندان بیشتر بدانید

به طور کلی کامپوزیت موادی است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. مواد کامپوزیت به شکل خمیر بوده و دارای درجه بندی رنگ هستند. این مواد خمیری شکل به صورت لایه نازک بر روی سطح دندان قرار گرفته و فرم داده می‌شوند، کامپوزیت ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مزایا کامپوزیت

یکی از بهترین مزیت های کامپوزیت اصلاح فرم دندان ها است. به طوری که فرم ظاهری دندان‌ها که به هر دلیلی دچار چرخش و تغییر شده اند، اصلاح خواهند شد. از دیگر مزایا این روش این است که دندان ها تا حد امکان تراش داده نشده و دچار آسیب نیز نخواهند شد، علاوه بر این در صورتی که کامپوزیت دچار شکستگی شود به آسانی قابل ترمیم می‌باشد.

معایب کامپوزیت دندان

از آنجایی که مواد رزینی در ترکیب ساختار کامپوزیت وجود دارند، امکان لکه دار شدن کامپوزیت دندان وجود دارد. از دیگر معایب کامپوزیت میزان رنگ پذیری آن در برابر مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی می باشد. میزان ماندگاری کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان کمتر است زیرا در حین انجام، دندان ها تراشیده نمی شوند و ممکن است نتیجه ی نهایی کامپوزیت کمی برجسته باشد.

همه آنچه باید در مورد کامپوزیت دندان بدانید

► ماندگاری کامپوزیت دندان چند سال است؟

روکش‌های کامپوزیتی این امکان را دارند تا در یک روز نصب شوند، میزان ماندگاری کامپوزیت تقریبا بین 5 تا 7 سال بوده و به ترمیم نیاز دارند. لازم به ذکر است که اگر به خوبی از آنها مراقبت نشود، در مقابل فشار حساس به خورد شدن می‌شوند. به طور معمول هزینه انجام این روش نصف روکش های سرامیکی می باشد. روکش های سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت دارای طول عمر بیشتری می باشند.

► کدام روش بهتر است کامپوزیت دندان یا لمینیت دندان؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این موضوع در هر شخص با توجه به نوع دندان ها متفاوت است، به عنوان مثال فردی که دارای دندان‌های بسیار نامنظم و مشکلات عمقی است، انجام روکش لمینیت بسیار مناسب است. نحوه مراقبت و ماندگاری لمینیت نسبت به کامپوزیت کمی دقیق تر است؛ زیرا اگر لمینت دچار آسیب شود امکان ترمیم وجود نداشته و باید دوباره تعویض شود که بسیار هزینه بردار می‌باشد. لمینت به دلیل داشتن رزین در ساختار خود از کامپوزیت مقاوم تر بوده و در برابر شکستگی از استحکام بالایی برخوردارند. لازم به ذکر است که لمینت‌ همانند کامپوزیت قابل تعویض نمی‌باشد. اگر دندان شما دارای مشکلات جدی و عمقی نمی‌باشد بهتر است از کامپوزیت استفاده نمایید. انجام کامپوزیت به ساختار و همچنین مینای دندان آسیبی وارد نمی‌کند. معمولا هزینه کامپوزیت نیمی از هزینه لمینت سرامیکی می باشد.

►از تفاوت های کامپوزیت دندان و لمینت چه می‌دانید؟ 

قبل از انجام لمینت یا کامپوزیت، باید اطلاعات خود را افزایش دهید تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید. درست است که هر دو روش جهت زیبایی دندان استفاده می‌شوند اما وجود تفاوت‌ها، موجب شده است که از یکدیگر متمایز گردند؛ در ادامه به مختصری از تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت می‌پردازیم. جنس ماده‌ی هر یک متفاوت می‌باشد. همچنین زمان مورد نیاز برای انجام کامپوزیت برای یک فک، 1 جلسه بوده ولی برای ساخت لمینیت سرامیکی دندان زمان مورد نیاز تقریبا 3 هفته است. لمینیت نیازمند قالب‌گیری و تراش دندان است ولی کامپوزیت به قالب‌گیری و تراش زیاد، نیاز ندارد. کامپوزیت نیاز به پالیش دارد (رفع عیوب ظاهری و صیقل نمودن سطح مواد) ولی لمینت به پالیش نیاز ندارد.

کامپوزیت دندان

با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید 

کامپوزیت ها در انواع گوناگون وجود دارند که با توجه به کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به مختصری از آنها خواهیم پرداخت.

کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه:

کامپوزیت درشت دانه یا همان ماکروفیل اولین کامپوزیتی است که وارد بازار شده است. ذرات این کامپوزیت به انداره‌ی 10 تا 50 میکرومتر بوده که در قیاس با مواد جدید بسیار بزرگتر است. از مزایای این کامپوزیت می‌توان به بزرگی ذرات آن اشاره نمود که تاثیر به سزایی در مقاومت آن دارد ولی در مقابل پالیش و تمیز نمودن سطح ترمیم سخت تر است.

کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل:

این نوع از کامپوزیت‌ها حاوی ذرات کوچکتر از 100 نانومتر می‌باشند و بر خلاف کامپوزیت های ماکرو که دارای ذارت درشت بودند، از مقاومت کمتری برخوردارند. مزایا این کامپوزیت سهولت در پالیش کردن سطح ترمیم می‌باشد.

کامپوزیت های هیبریدی: کامپوزیت های هیبریدی خود شامل میکرو هیبرید و نانوهیبرید هستند. می‌توان گفت که این نوع از کامپوزیت بین کامپوزیت میکروفیل و ماکروفیل است. ذرات تشکیل دهنده کامپوزیت های هیبرید بین 10 تا 50 میکرومتر می‌باشد. کامپوزیت های میکرو و نانو هیبرید دارای ذرات 100 نانومتر تا 1 میکرومتر هستند.

انواع کامپوزیت

► بهترین مارک کامپوزیت دندان کدام است

در رابطه با بهترین مارک کامپوزیت همیشه سوال بوده است، باید گفت که کامپوزیت های دندان نیز مانند سایر مواد کیفیت‌های مختلفی دارند و این موضوع سبب شده که به طور دقیق نتوان گفت که کدام کامپوزیت بهترین است، همچنین هریک از آن ها خصوصیات خاص خود را دارند و با توجه به رنگ پایه ی دندان بیمار نوع آن انتخاب خواهد شد.

چطور بهترین رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب کنیم

این را در نظر داشته باشید که یک رنگ ثابت نمی توان برای کامپوزیت تعیین کرد زیرا کاملا سلیقه ای می‌باشد، این را باید در نظر داشت که رنگ انتخابی کامپوزیت تضاد زیادی با رنگ پوست و دندان ها نداشته باشد با رعایت این موارد انجام کامپویت کاملا طبیعی به نظر خواهد رسید. هر چقدر میزان تیرگی پوست بیشتر باشد بهتر است رنگ کامپوزیت دندان هم به سمت لایه های تیره تر لایه گذاری شود.

1400.01.22

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید