کاهش وزن با بالن معده چگونه است؟

همواره جامعه ‌پزشکی در صدد راه حل مناسب برای درمان چاقی مفرط می‌باشد، جراحی های لاغری زیادی برای رفع این مشکل بزرگ به وجود آمده است که هر یک با توجه به مکانیسم عمل خود به منظور خاصی استفاده می‌شوند. کاهش وزن با بالون معده نیز یکی از این روش ها است که زمانی توجه بسیاری را به خود را جلب نمود. بالن دارای انواع مختلفی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.


از سوال های متعدد شما عزیزان این بوده که کاهش وزن با بالن معده چگونه است و یا به چه صورت انجام می‌شود، ما در این جا نه تنها به این سوال شما پاسخ می‌دهیم بلکه به مزایا و عوارض این عمل جراحی لاغری نیز خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب:

  • بالن معده چیست؟
  • انواع بالون معده کدامند
  • بالون معده چطوری باعث لاغری می‌شود؟
  • عوارض و مزایا بالون معده
  • نحوه گذاشت بالن معده چگونه است؟

► بالن معده چیست؟

بالن معده جزو روش‌های موقت درمانی چاقی به حساب می‌آید که سبب تغییر در سبک غذایی خواهد شد. در این روش ابتدا کیسه ای نرم که جنس آن سیلیکونی است از طریق دهان وارد معده خواهد شد سپس با تزریق سالین ( سرم ترکیبی کلر و سدیم ) به درون آن موجب گشاد شدن آن خواهد شد. به طور کلی بالون معده حجمی از معده را درگیر نموده و از پرخوری جلوگیری می‌کند که در نهایت کاهش وزن و لاغری حاصل می‌شود. لازم به ذکر است که که بالون معده یک روش موقت و کوتاه مدت است که پس از 6 ماه که فرد به این سبک از رژیم غذایی عادت کرد، از طریق آندوسکوپی از معده خارج می‌گردد. بالن معده دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن ها خوهیم پرداخت.

بالن معده یکی از روش های لاغری می‌باشد

 

► انواع بالون معده

بالون معده دارای انواع مختلفی است که هریک به منظور خاصی با تشخیص پزشک معالج انجام می‌شود ما در این مقاله قصد داریم به مختصری از هریک بپردازیم.

بالن Spatz

این نوع از بالن دارای ماندگاری حداکثر یک سال است و از مزیت تنظیم با آندوسکوپی بهره مند می‌باشد، به طوری که این امکان را به پزشک می‌دهد که ابتدا بالن را با حجم کمتری از مایع پر کند و طبق اشتهای بیمار در بازه یک سالی که ماندگاری دارد، توسط آندوسکوپی حجم آن را کم و زیاد کند. از دیگر مزایا بالون Spatz این است که عوارض اولیه ( تهوع و درد) به حداقل خواهد رسید، همچنین در هر زمانی که بیمار حس کند که معده‌اش به حجم قبلی بالن عادت کرده است، می‌تواند به افزایش حجم آن توسط آندوسکوپی اقدام کند.

بالون ترکیب مایع و هوا ( Endball)

این بالن ظرفیت ماندگاری تا 9 ماه را داشته و همچنین این امکان را دارد که به طور همزمان با ترکیب مایع و هوا پر گردد.

بالون قابل تنظیم با پورت

حجم این بالون ها با هوا پر می‌شود و مانند دیگر بالن ها از طریق آندوسکوپی وارد معده خواهد شد، قابلیت تنظیم حجم این بالون توسط پورتی است که در زیر پوست قرار دارد. این روش بدون درد و خون ریزی بوده و با توجه به این که زمان ماندگاری بالابی دارد سبب کاهش وزن قابل توجهی می‎‌شود. لازم به ذکر است که پزشک معالج میتواند حجم بالن را از طریق پوست کم و زیاد نماید.


► بالون معده چطوری باعث لاغری می‌شود؟

بالن معده با وجود کیسه ای که از جنس سیلیکون است، پر از محلول سالین می‌شود که باعث احساس سیری هر چه سریع تر فرد می‌شود. علاوه بر احساس سیری زود هنگام زمان هضم غذا و خالی شدن شکم نیز افزایش خواهد یافت، همچنین هورمونی که مسئول اشتها است کمتر از قبل تولید خواهد شد. همه ی این موارد در روند کاهش وزن موثر بوده و فرد لاغر می‌شود البته بالون تا 6 ماه در بدن خواهد بود و پس از آن به روش آندوسکوپی از بدن خارج خواهد شد.

بالن معده موجب لاغری خواهد شد

عوارض و مزایا بالون معده

هر جراجی با توجه به نتایجی که دارد دارای مزایا و عوارض مختص به خودش است، باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین جراحی، جراحی است که مزایا آن بیشتر از عوارضش باشد و میزان آسیب رسانی آن به بدن بسیار اندک باشد. در ادامه می خواهیم به مزایا و عوارض بالن معده بپردازیم.

مزایا بالن معده

  • از آن جایی که این روش موقت است، هر زمان احساس پشیمانی کردید یا قصد دارید جراحی لاغری داشته باشید پزشک می تواند آن را از معده خارج نماید.
  • پس از خارج کردن بالون از معده امکان جراحی مجدد لاغری وجود دارد
  • کاهش وزن سریع

بالون معده

1400/02/18

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید