هیرسوتیسم زنان چیست؟

موهای زایدی که بر روی بدن و صورت رشد می کنند هیرسوتیسم نامیده می شود همه خانمها دارای موهای صورت و بدن هستند اما این نوع موها بسیار نازک و کم رنگ هستند.


هیرسوتیسم زنان چیست؟

 هیرسوتیسم زنان چیست؟

فرق اصلی بین موهای طبیعی بدن و هیرسوتیسم به بافت مو برمیگردد. موهای زائدی که بر روی صورت، دستها، پشت، و سینه رشد می کنند معمولا پرپشت و تیره هستند.

الگوی رشد هیرسوتیسم شبیه الگوی رشد موهای طبیعی بدن در مردان است. رشد بیش از اندازه موهای زاید و موهای صورت زنان به دلیل ترشح بالاتر از حد نرمال هورمون مردانه است. هورمون مردانه آندروژن نامیده می شود که شامل تستوسترون می باشد. این هورمون در بدن همه خانمها ترشح می شود اما میزان آن در حد پایین باقی می ماند.

قرار گرفتن در شرایط خاص می تواند باعث افزایش ترشح آندروژن در بدن خانمها گردد و این خود باعث ترسیم الگوی رشد موی مردانه در بدن، موهای زاید و دیگر ویژگیهای مردانه مانند کلفتی صدا می شود.

تشخیص هیرسوتیسم

دکتر شما هنگام تشخیص هیرسوتیسم تاریخچه پزشکی شما را مورد بررسی قرار می دهد. داروهای مصرفی خود را با دکترتان در میان بگذارید تا او به شما در مورد شرایط بوجود آمده کمک کند. او برای شما آزمایش خون می نویسد تا سطح هورمونهای موجود در خون شما را بررسی کند.

ام آر آی جهت چک واریس و غده های آدرنال نیز ممکن است برای بررسی وجود تومور و کیست انجام شود.

معالجه موهای زائد

اگر رشد بی رویه موهای زائد مربوط به اختلالات غده آدرنال باشد معالجات پزشکی مورد نیاز خواهد بود. درمان با داروهای ضد آندروژن و قرصهای ضد بارداری می تواند سطح ترشح هورمونها را در حال تعادل نگه دارد. قرص های ضد بارداری می توانند کیسه های واریسی را منقبض کنند. این داروها درمان طولانی مدت هیرسوتیسم هستند.

بعد از استفاده 6 ماهه از این داروها می توانید تاثیر آنها را احساس کنید.

نگاهی به درمان موهای زائد

موهای زاید صورت و بدن یک چالش دراز مدت است. خانمهایی که مشکلشان اختلالات هورمونی بود نسبت به درمان با دارو نتیجه مطلوبی گرفتند، اما بعد از قطع داروها امکان برگشت هیرسوتیسم در صورت اختلال هورمونها وجود دارد.

این شرایط ممکن است باعث آشفتگی شما شود اما کمک گرفتن از خانواده و دوستان می تواند در فایق شدن بر این شرایط به شما کمک کند.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید