لمینت دندان | همه آنچه باید بدانید

لمینت از روش های زیباسازی دندان است و طرفداران بسیاری دارد. قبل از انجام لمینت دندان این مطلب را بخوانید تا با مزایا و معایب و انواع لمینت و روش های انجام آن بیشتر آشنا شوید



► همه چیز درباره لمینت دندان

ونیر یا لمینت دندان مواد سفید یا همرنگ دندان هستند که برای اصلاح فرم، شکل و رنگ دندان ها به 2 نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شوند. لمینت‌های سرامیکی پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته می‌شوند، همچنین این مواد در برابر مواد غذایی رنگی مقاوت خوبی دارند. لمینت های سرامیکی شامل فلدسپاتیک پرسلن ، High pressed ceramic و لمینت های سرامیکی ماشینی هستند که نحوه قرار دادن هر یک بر روی دندان ها متفاوت است. 

فلدسپاتیک: لمینت های فلدسپاتیک که از فلدسپاتیک پرسلن ساخته شده اند به شکل پودر در لابراتور، توسط تکنسین فرم داده می‌شوند.

High pressed ceramic لمینیک فشرده: این نوع لمینت دندان به وسیله‌ی پرس یا همان قالب گرفته شده از دندان، در کوره فرم داده شده و روی دندان نصب می گردد.

لمینیک سرامیکی ماشینی دندان: این نوع لمینت روی قالب گچی که از روی دندان بیمار الگو برداشته شده ساخته می شود که دارای استحکام بسیار بالایی است.

لمینیت دندان

► آشنایی با مزایا و معایب لمینت دندان

هر روش زیبایی دارای معایب و مزایایی می باشد که لمینت دندان هم از این قائده مستثنی نیست، در ادامه به مزایا و معایب لمینت دندان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

مزایا لمینت دندان

  • رفع ایراد حاصل از فاصله های ایجاد شده در دندان‌ها
  • درمان دندان‌هایی که دچار تیرگی شده اند
  • درمان دندان‌هایی که لکه دار شدند
  • درمان دندان‌هایی که دچار لب پری و شکستگی شدند

معایب لمینت سرامیکی دندان

لمینت‌هایی که دچار شکستگی  شدند، در بیشتر موارد باید تعویض گردند.

به طور متوسط میزان ماندگاری و عمر لمینت های سرامیکی، 10 سال می باشد که پس از آن باید تعویض گردند.

در صورت تراشیده شدن بیش از اندازه دندان و رسیدن به عاج ، باند دچار تزلزل شده و احتمال افتادن لمینت افزایش می یابد.

لمینت دندان | همه آنچه باید بدانید

► لمینت دندان را انتخاب کنیم یا کامپوزیت دندان؟

پیش از هرچیز اولین و مهم ترین الویت برای انتخاب هر یک، وضعیت دندان ها است. در برخی موارد جهت بهبود رنگ دندان ها و سفید کردن آن ها، روش بلیچینگ کافی باشد اما گاهی ممکن است دندان ها نظم و چینش اصلی خود را از دست دادند و یا بسیار ضعیف شده اند که در این شرایط لمینت هم مناسب نمی باشد. بنابراین باید شرایط دندان‌ها را به لحاظ ضخامت مینا، مقاومت و استحکام دندان را سنجید و در نهایت نوع درمان را انتخاب کرد. از لحاظ زیبایی لمینت سرامیکی بهترین روش می باشد، بنابراین اگر زیبایی و طبیعی بودن مد نظر قرار دهیم لمینت گزینه ی مناسبی به حساب می آید. در صورتی که دندان ها دچار مشکل جدی و عمقی هستند، لمینت بهتر می باشد ولی اگر مشکل ناچیز باشد کامپوزیت روش محافظه کارانه‌تری می‌باشد. هزینه ی لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر بوده و در برابر فشار مقاومت بیشتری دارد، اگر سیگار می‌کشید لمینت سرامیکی گزینه‌ی مناسب می ‌باشد زیرا در مقابل تغییرات رنگ و لکه مقاوم‌ است.

ماندگاری لمینت دندان چند سال است؟

به طور کلی لمینت دندان دارای استحکام و مقاومت خوبی است و با نگهداری درست بین 15 تا 10 سال ماندگار است. ممکن است با توجه به نوع ساییدگی و آسیب های ایجاد شده در دندان، نیاز به تعویض کامل یا ترمیم ظاهری (زیبایی) داشته باشد. در رابطه با طول عمر طبیعی روکش‌های لمینت؛ کار خاصی نمی توان انجام داد زیرا دائمی نبوده و نیاز به ترمیم مجدد و مراقبت مناسب دارد. با نگهداری مناسب می توانید بیشترین و بهترین استفاده را از روکش های خود داشته باشید همچنین لمینت که یک نوع روکش به  حساب می‌آید، در سلامت دندان هم بسیار موثر هستند.

► مراقبت از لمینت دندان

برای مراقبت از لمینت دندان ها نیاز به انجام مواردی هستیم تا هم عمر و دوام آن‌ها افزایش یابد هم ظاهر زیبای آن‌ها حفظ شوند. مراقبت‌های لمینت دندان:

محافظ دندان

در هنگام ورزش اگر ضربه‌ای به صورت وارد شود به راحتی می تواند به روکش های لمینت آسیب وارد کند، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق از محافظ دندان استفاده نمایید.

مسواک نرم و خمیردندان مناسب

زمانی که ظاهر دندان‌ها را با لمینت زیبا نمودید، برای بهداشت و نگهداری درست از آن‌ها از مسواک نرم استفاده نمایید. اگر برس مسواک ضخیم و خشن باشد موجب آسیب لمینت خواهد شد. خمیر دندان مناسب لمینت باید بدون ترکیب سفید کنندگی و مواد ساینده باشند زیرا در کییت آن‌ها تاثیر گذاشته و مواد ونیر را از بین می‌برند. خمیر دندانی مناسب لمینت دندان می‌باشد که دارای ترکیبات ژله ای باشد.

لمینیت دندان

قیمت لمینت دندان 

هزینه ی لمینت به عوامل مختلفی چون محل کلینیک، جنس مواد، دستمزد دندانپزشک و... بستگی دارد. هرچه مواد با کیفیت‌تر باشد به طبع قیمت آن نیز افزایش می‌یابد، هزینه لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است. برای انجام لمینت اولین گزینه ی مورد اهمیت نوع و جنس آن است، اگر محدودیتی پرداخت هزینه ندارید برای انجام این روش از زیبایی دندان هزینه کنید زیرا ارزشش را خواهد داشت.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان 

لمینت و کامپوزیت هر دو به منظور بر طرف نمودن نواقص ظاهری دندان‌ها و همچنین ایجاد طرح لبخند جذاب است. به طور معمول طرح لبخند شامل 8 عدد دندان فک بالا و پایین است البته این تعداد برای همه صدق نخواهد کرد زیرا به بزرگی طرح لبخند و فک هر فرد بستگی دارد. تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در جنس ماده و ساختار ترکیبی آن‌ها می‌باشد. زمان کارگذاری کامپوزیت بر روی دندان، یک الی دو روز است اما لمینت حداقل یک هفته زمان می‌برد تا آماده و نصب گردد. کامپوزیت نیاز به پالیش ( مسطح و براق کردن سطح کامپوزیت) دارد ولی لمینت به پایش احتیاج ندارد. در صورت لب پر شدن مواد، کامپوزیت قابلیت ترمیم دارد ولی لمینت مجدد باید تعویض گردد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید