تفاوت بوتاکس و ژل | چیزهایی که نمیدانید

این سوال بطور مرتب مطرح می شود: تفاوت بوتاکس و ژل در چیست؟ این دو روش مکمل یکدیگر هستند و هر دو به جوان سازی صورت کمک می کنند . این روش های درمانی بدون ایجاد زخم ، درد فقط در عرض چند دقیقه صورت را به طور کلی تغییر دهد (جوان سازی ، زیبایی ، ترمیم حجم از دست رفته) نتایج بدست آمده موقتی است و هر دو با تزریق حاصل می شوند.



تفاوت بوتاکس و ژل چیست

مهمترین تفاوت بوتاکس و ژل عملکرد این دو ماده است که بوتاکس باعث فلج و شل شدن عضلات میشود و تزریق ژل برای آبرسانی و پر کردن لایه های زیر پوست کاربرد دارد. به همین جهت بوتاکس برای باز کردن خطوط ظریف ناشی از حالات صورت و تزریق ژل برای پر کردن چین و چروک های بسیار عمیق ترجیح داده می شود.

تفاوت ژل و بوتاکس چیست
تفاوت ژل و بوتاکس چیست

از دیگر تفاوت های این دو ماده میتوان به فرم دادن و شفاف سازی خطوط تغییر شکل یافته صورت با ژل نیز اشاره کرد. در حالی که بوتاکس با شل شدن عضلات از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند، ژل با افزایش حجم از دست رفته ، شکاف ها را پر می کند.

فیلم| تزریق بوتاکس چانه

 

فیلم| تزریق ژل خط خنده

► تفاوت بوتاکس و ژل در مواد تشکیل دهنده

عواملی مانند افزایش سن ، حالات صورت و اشعه خورشید باعث چین و چروک های پوستی میشود که باعث میشود فرد را به دنبال این روشهای زیبایی همچون تزریق ژل و بوتاکس بکشاند پس در نظر دارد تا تفاوت بوتاکس و ژل را بشناسد که بتواند بهترین درمان را انتخاب کند.

بوتاکس نام کوتاه سم بوتولینوم است که از مولکول هایی تولید شده که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تشکیل شده است.بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی در عضلات عمل می کند. با قطع شدن این سیگنال های عصبی ، عضله آسیب دیده به طور موقت فلج شده می شود. به همین دلیل ، برخی از چین و چروک ها می توانند صاف ، کاهش یافته یا حتی از بین بروند.

فیلم| تزریق بوتاکس زیر ابرو

ژل های تزریقی یک ماده تجزیه پذیر بیولوژیکی در بدن است که با گرفتن آب و نگه داشتن آن لایه های عمیق پوست را آبرسانی می کند. این ماده با اسید هیالورونیک موجود در درم مخلوط می شود و آن را به حجم اولیه خود باز می گرداند. ژل ها گروهی از محصولات دارویی تزریقی هستند که برای افزودن حجم به بافت ها طراحی شده اند

فیلم | تزریق ژل گونه

► تفاوت بوتاکس و ژل در مناطق قابل درمان

از مهم ترین تفاوت های تزریق ژل و بوتاکس کاربرد این دور روش هست با توجه به آنچه در مورد مواد تشکیل دهنده و تفاوت عملکرد این دو ماده گفته شد پس بهتر است بدانید که بوتاکس هم برای درمان زیبایی و هم غیر زیبایی کاربرد دارد ولی  تزریق ژل بیشترین کاربردش برای درمان های زیبایی است پس با توجه به  تفاوت بوتاکس و ژل در این مورد، هر شخص باید با توجه به نیاز خود درمان مورد نظر خود را انتخاب کند
از بوتاکس در مناطقی همچون وسط ابرو، لبه چشم، در بعضی موارد ناحیه اطراف لب بالایی و برداشتن خط اخم ابرو، در نواحی زیر بغل، دست و پا که برای درمان تعریق استفاده می شود.
تزریق ژل در نواحی زیر چشم، گونه، لب و بینی، فرم دهی غیر جراحی بینی و برجسته سازی بیضی چانه کاربرد زیادی دارد.

تفاوت بوتاکس و ژل

► تفاوت بوتاکس و ژل در نحوه انجام آن

در اینجا قصد داریم تا نحوه انجام بوتاکس و ژل را مقایسه کنیم تا تفاوت بوتاکس و ژل را بتوانید بهتر درک کنید. معمولا در نحوه تزریق ژل و بوتاکس تفاوت خاصی وجود ندارد پس از بی حس شدن محل با استفاده از کرم بی حسی، ژل  و بوتاکس را با کمک سوزن های ظریف به مناطق مورد نظر تزریق می کنند. تزریق ژل حدود 30 الی 60 دقیقه به طول می انجامد در صورتی که در تزریق بوتاکس حدود 20 الی 30 دقیقه زمان میبرد.

 پس از اتمام تزریق ژل ، تورم و کبودی یا قرمزی در محل تزریق کمی بیشتر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. مصرف مقدار زیاد آب پس از فرآیند حجم دهی محل تعیین شده، در عملکرد ژل موثراست.

در بوتاکس نیاز به نوشیدن آب نیست اما بعد از تزریق بوتاکس در صورت نباید فرد حدود 3 الی 4 ساعت نباید سر خود را به سمت پایین بیاورد.

فیلم | تزریق بوتاکس اطراف چشم و ابرو

► تفاوت بوتاکس و ژل از لحاظ ماندگاری

در اینجا به بررسی تفاوت بوتاکس و ژل از نظر ماندگاری این دو روش میپردازیم

تقریبا اکثریت میدانیم که ماندگاری ژل نسبت به بوتاکس  بیشتر هست، البته با ید این نکته را هم در نظر گرفت که میزان تزریق، نوع مواد، محل تزریق، تفاوت های فردی بیماران و مسائلی از ین قبیل میتواند در میزان ماندگاری هر کدام ازین روش ها تاثیر بگذارد ولی به صورت کلی میتوان گفت تزریق بوتاکس بین 4 الی 8 ماه ماندگاری دارد و تزریق ژل بین 6 ماه تا نهایتا 5 سال میتواند ماندگاری داشته باشد

► تفاوت بوتاکس و ژل در عوارض آنها

معمولا تزریق ژل و بوتاکس ممکن است بدن را دچار واکنش هایی کند که درصد بسیار بالایی گذرا و قابل توجه نیستند . در جدول زیر به تفاوت عوارض بوتاکس و ژل اشاره شده است: 

تفاوت عوارض بوتاکس و ژل

با توجه به ذکر تفاوت تزریق ژل و تزریق بوتاکس در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:

1. ضربان قلب نامنظم

2. بلع دشوار یا دردناک ،

3. خارش شدید

4. تنگی نفس

5. تب؛ به ویژه هنگامی که همراه با سرفه و تنگی نفس باشد

6. سرگیجه   

7. ناهنجاری های میدان بینایی (در درمان دیستونی گردن رحم) 


پژوهشگر و نویسنده: زهرا بیات 
تاریخ انتشار: 1400.07.17

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید