درمان هایی برای رهایی از طاسی

طاسی - آشنایی با انواع روش های درمان

درمان طاسی قبل از هر چیز بر اساس یافتن منبع مشکل است، اگر مشکل ارثی نباشد، مثلاً کمبود آهن، ممکن است با تغییر رژیم غذایی روزانه و بدون انجام اقدامات پیچیده و پرهزینه، آن را برطرف کرد.


طاسی الگوی مردانه چیست؟

طاسی الگوی مردانه یک وضعیت است که در آن موها به تدریج کمتر و ضعیف‌تر می‌شوند تا به حدی که دیگر قابل مشاهده نباشند یا به طور کامل از بین بروند. در انسان، آنزیم 5 آلفا ردوکتاز وجود دارد که با کمک آن، هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون DHT تبدیل می‌شود.

 

 

 

 هنگامی که DHT در محل های جذب خود روی فولیکول های مو در جلو و مرکز پوست سر جذب می شود، به تدریج آنها را از بین می برد، احتمالاً به دلیل یک واکنش دفاعی.

این فرآیند در واقع تحت تأثیر یک فرآیند ژنتیکی-هورمونی است، بنابراین تا زمان بلوغ، در سال‌هایی که تستوسترون در بدن نسبتاً پایین است، DHT بسیار کمی تولید می‌شود تا به فولیکول‌های مو آسیب برساند.

 

علل ریزش موی مردانه

علاوه بر دلیل اصلی ژنتیکی-هورمونی، دلایل دیگری نیز وجود دارد:

دارو - همانطور که گفته شد، داروهایی وجود دارند که می توانند از طریق مکانیسم های مختلف به فولیکول های مو آسیب برسانند. داروهایی برای درمان فشار خون بالا، سرطان، افسردگی و حتی برخی مسکن ها می توانند به مو آسیب برسانند.

اختلال عملکرد تیروئید - غده تیروئید مسئول متابولیسم بدن است. اختلال در عملکرد تیروئید می تواند بر روی مو تاثیر بگذارد و باعث نازک شدن و ریزش مو شود.

استرس – وقتی تحت استرس هستیم، جریان خون کاهش می یابد و مواد مهم مو کاهش می یابد که می تواند منجر به ریزش مو شود.

تغذیه نامناسب - تغذیه نامناسب منجر به عدم تعادل در متابولیسم بدن می شود و به فولیکول های مو آسیب می رساند. این عمدتا در رژیم های کم کربوهیدرات رخ می دهد.

انواع رایج ریزش مو در مردان

طاسی با الگوی مردانه شایع ترین است که تقریباً 40 درصد از مردان را مبتلا می کند. در این نوع ریزش مو از پوست سر (و ناحیه تاج) شروع می شود تا این دو به هم متصل شوند. طبقه بندی طاسی بر اساس مقیاس نوروود رایج است.

آلوپسی آرئاتا - این نوع ریزش مو در اثر بیماری یا آسیب خارجی مانند سوختگی یا جراحی روی پوست سر ایجاد می شود.

طاسی با الگوی مردانه با الگوی رایج - در این نوع، روند طاسی با الگوی معمول متفاوت است و از جلوی سر شروع می شود.

درمان های توصیه شده برای ریزش مو

نوع ریزش مو و علت آن باید بررسی شود. فقط یک متخصص پوست می تواند این را تشخیص دهد.

موثرترین درمان برای جلوگیری از ریزش مو فیناستراید است. ماده ای که از تبدیل تستوسترون به DHT جلوگیری می کند.

به عنوان یک درمان موضعی، بیشترین توصیه ماینوکسیدیل است و در برخی موارد توصیه می شود برای نتیجه بهتر با فیناستراید ترکیب شود.

درمان PRP شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت با پلاکت هایی است که توانایی تحریک سلول های بنیادی و رشد مو را دارند. مطالعات متناقضی در مورد اثربخشی این درمان در سراسر جهان وجود دارد.


 


کاشت مویFUT :

در این جراحی، پزشک نواری از مو را از پشت سر کوتاه می‌کند. سپس نوار مو به فولیکول های جداگانه ای جدا می شود که در یک منطقه از پیش تعیین شده کاشته می شوند.


مطالبی در مورد کاشت مو DHI وجود دارد ، این روش چیست؟

این یک روش نیست، بلکه یک فرآیند بازاریابی است. در این فرآیند فولیکول ها همزمان با ایجاد سوراخ کاشته می شوند. این فرآیند هیچ تفاوتی با FUE استاندارد ندارد و هنوز از نظر علمی اثبات نشده است و بنابراین هیچ مزیتی در اینجا نسبت به روش های موجود وجود ندارد.


درمان مو با پی آر پی چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

درمان مو با پی آر پی برای مردان یا زنانی که موهای نازک دارند و طاسی کامل ندارند مناسب است. در این درمان، یک آزمایش خون طبیعی گرفته می‌شود، پس از جداسازی پلاسما از سلول‌های خونی با کمک سانتریفیوژ، مواد غنی از پلاکت‌ها که می‌تواند سلول‌های بنیادی را تحریک کرده و موها را رشد دهد دوباره به پوست سر تزریق می‌شود.

برای مشاهده نتیجه، انجام چندین درمان توصیه می شود.

آشنایی با کاشت مو

 

کاشت مو چیست؟

کاشت مو روشی است که در آن فولیکول های مو گرفته شده از پشت و کناره های پوست سر (ناحیه اهداکننده) به محل مورد نظر، معمولاً در جلو یا تاج سر پیوند داده می شود.

این فرآیند با مشاوره در کلینیک شروع می شود، جایی که بیمار توسط پزشک معاینه می شود تا مشخص شود آیا برای پیوند مناسب هستند یا خیر. اگر چنین است، فولیکول ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب مورد نیاز هستند.

در صبح روز پیوند، پزشک خط مو را ترسیم می کند و هر مرحله را برای بیمار توضیح می دهد.

در مرحله اول سوراخ های ریزی در محل قرارگیری موهای کاشته شده ایجاد می شود. پزشک جهت و تراکم مو را تعیین می کند.

در مرحله دوم، با استفاده از تکنیک‌های مدرن، فولیکول‌ها از ناحیه اهداکننده (پشت و کناره‌های پوست سر) استخراج می‌شوند و به نواحی از پیش تعیین‌شده در جلو یا تاج سر پیوند می‌زنند. درد تقریباً نامحسوس است.

در مرحله آخر فولیکول ها به سوراخ های ایجاد شده در مرحله اول پیوند زده می شوند.

مو به تدریج و به طور مداوم رشد می کند و قسمت های نازک را پر می کند. بعد از حدود سه ماه، پوست سر شروع به پر شدن از موهای کاشته شده می کند و پس از حدود شش ماه، 50 درصد نتیجه قابل مشاهده است. نتیجه نهایی بعد از حدود یک سال دیده می شود.

چگونه می خواهم کاشت مو برای من مناسب است؟

قبل از انجام کاشت مو، یک جلسه مشاوره با پزشک مشخص می کند که آیا برای فرد مناسب است یا خیر.

همانطور که گفته شد موهای کاشته شده از پشت سر برداشته می شود. اگر این ناحیه برای ایجاد نتیجه خوب بر اساس ناحیه تحت پوشش کافی نباشد، بیمار برای پیوند مناسب نیست.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که موهای هر فردی متفاوت است. برخی موهای پرپشت، برخی موهای نازک دارند و موها می توانند مجعد، صاف یا موج دار باشند.

بنابراین نمی توان پیوند افراد مختلف را با هم مقایسه کرد، زیرا "مواد اولیه" هر فرد متفاوت است و هر بیمار بر اساس کیفیت موهای ناحیه اهدا کننده نتیجه ای خواهد داشت.

برای به دست آوردن یک تصویر کامل که به تمام سوالات شما پاسخ می دهد، باید تست تناسب اندام و مشاوره با متخصص پوست انجام دهید.

انواع کاشت مو

کاشت مو FUE:

در این فرآیند یک فولیکول استخراج شده و به ناحیه مورد نظر پیوند زده می شود. جزئیات کاشت مو را مشاهده کنید.

این روش شامل سه مرحله است:

در مرحله اول سوراخ های ریزی در محل قرارگیری موهای کاشته شده ایجاد می شود. پزشک جهت و تراکم مو را تعیین می کند.

در مرحله دوم، با استفاده از تکنیک‌های مدرن، فولیکول‌ها از ناحیه اهداکننده (پشت و کناره‌های پوست سر) استخراج می‌شوند و به نواحی از پیش تعیین‌شده در جلو یا تاج سر پیوند می‌زنند. درد تقریباً نامحسوس است.

در مرحله آخر فولیکول ها به سوراخ های ایجاد شده در مرحله اول پیوند زده می شوند.

 


سوالات متداول در مورد کاشت مو برای درمان طاسی 

آیا کاشت مو برای همه مناسب است؟

کاشت مو برای افرادی که موهای نازک دارند مناسب نیست. در مکان هایی که فولیکول های مو هنوز وجود دارد، به دلیل ترس از آسیب نمی توان مو را پیوند زد.

آیا کاشت مو از بانک مو انجام می شود؟

فولیکول‌های مو از پشت و کناره‌های سر به‌عنوان بانک مو شناخته می‌شوند، مقاومت بیشتری در برابر هورمون DHT دارند و بنابراین تا سال‌ها نمی‌ریزند.

آیا قبل از کاشت مو بیهوشی داده می شود؟

فقط بی حسی موضعی داده می شود. بیمار می تواند با پرسنل صحبت کند، تلویزیون تماشا کند و حتی از تلفن همراه شخصی خود در حین پیوند استفاده کند.

آیا کاشت مو یک روش دردناک است؟

بیهوشی با یک سوزن ظریف انجام می شود، فقط در 2-3 تزریق اول کمترین درد را احساس می کنید و بعد هیچ.

آیا بعد از کاشت مو جای زخم وجود دارد؟

در روش FUE پاسخ منفی است.

در روش FUT حداقل جای زخم باقی می ماند که توسط موهای موجود پنهان می شود.

پروسه کاشت مو چقدر طول می کشد؟

این بستگی به تعداد پیوندها دارد، معمولا بین 5 تا 7 ساعت، همراه با استراحت ناهار.

آیا بعد از کاشت مو عوارض یا عوارضی وجود دارد؟

اگر همه چیز به درستی توسط یک تیم مجرب انجام شود، نباید هیچ مشکلی وجود داشته باشد.

با این حال، مانند هر روش دیگری، در موارد نادر، ممکن است عوارض ایجاد شود:

پس از پیوند ممکن است تورم خفیفی در ناحیه پیشانی ایجاد شود که با ژل مخصوصی که در ناحیه فوقانی پیشانی قرار می گیرد درمان می شود.

خارش یا درد در ناحیه اهداکننده شایع است و یک کیسه یخ یا کیسه نخود فرنگی منجمد می تواند به تسکین خارش کمک کند، که معمولاً پس از چند روز از بین می رود.

برای بیمارانی که پوست روشن دارند، ممکن است قرمزی در ناحیه پیوند ایجاد شود که پس از چند روز ناپدید می شود و هیچ اختلالی در بازگشت به حالت عادی ایجاد نمی کند.

زمان بهبودی بعد از کاشت مو چقدر است؟

توصیه می شود در هفته اول به ناحیه پیوند شده دست نزنید (پرهیز از فعالیت بدنی). پس از آن می توانید به روال روزانه خود بازگردید.

در چند روز اول ممکن است دلمه های کوچکی در ناحیه پیوند شده وجود داشته باشد که پس از چند روز می ریزد. در قسمت پشت سر محل برداشتن فولیکول ها برش های ریزی وجود دارد که بعد از 4-5 روز به سختی قابل مشاهده هستند.

چه مراقبت هایی از پیوند مورد نیاز است؟

بیمار دستورالعمل های دقیقی از پزشک دریافت خواهد کرد. همانطور که گفته شد مهمترین نکته این است که ناحیه پیوند شده را در معرض آب قرار ندهید.

همچنین موها باید در سه روز اول پس از کاشت به آرامی شسته شوند.

چه زمانی نتایج را ببینم؟

موها بعد از 3 ماه شروع به رشد می کنند. بعد از شش ماه 50 درصد نتیجه را خواهید دید و بعد از یک سال نتایج کامل کاشت مو را خواهید دید.

آیا نتایج کاشت مو دائمی است؟

بله، اما باید تاکید کرد که کاشت مو تا زمانی که موهای باقی مانده (در صورت وجود) حفظ شود، دائمی است.

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید